![]() Afbeelding vergroten |
Beek, Ellen van |
|
|
||
Informatie aanvragen over deze persoon | ||
Ellen van Beek, mezzosopraan. Mezzosopraan Ellen van Beek is opgegroeid in Azië (China & Taiwan), waar zij al op jonge leeftijd kennis heeft gemaakt met diverse culturen. Bij terugkeer in Nederland is zij aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) bij Henny Diemer gaan studeren en participeerde zij in de operaklas onder leiding van Monique Wagemakers. Na haar afstuderen heeft Ellen zich verbonden aan Operastudio Nederland, waar zij zich tevens heeft verdiept in bewegingsleer (acrobatiek, mime). Op dit moment wordt Ellen gecoacht door Margreet Honig. Al tijdens haar studie aan de HKU deed Ellen opera-ervaring op in in rollen als Messagiera in Monteverdi’s Orfeo, Dritte Dame in Der Zauberflöte-Mozart. Al snel daaarna werd zij gevraagd door The Bangkok Opera in Thailand voor zowel het vervullen van de rol Banjakai in de wereldpremière van Ayodhya door de componist Suchartikul, als de rol van Lucretia in The Rape of Lucretia van Britten. Na dit succesvolgge internationale debuut volgden uitnodingen van het toenmalige Resident Artist Programme (RAP) van de Nederlandse Reisopera voor de rol van Moeder & Vrijdag in de opera Robinson Crusöe van Offenbach (Oeral Festival) en Tisbe in La Cenerentola van Rossini. Meer recentelijk heeft zij de rollen van Mercédes in de opera Carmen van Bizet. Wellgunde in Das Rheingold van Wagner (met voorstellingen op een vrachtschip), Dorabella in Cosi fan Tutte van Mozart en Der Trommler in Der Kaiser von Atlantis van de componist Ullmann vervult. Naar aanleiding van haar rol in Das Rheingold ontving Ellen een stipendium van het Wagnergenootschap Nederland. Ellen haar podiumervaring reikt echter verder dan operaproducties alleen. Niet alleen een samenwerking met Toneelgroep Amsterdam, maar ook met de Rotterdamse Operadagen hebben tot bijzondere theatervoorstellingen (op locatie) geleid. Een hoogtepunt vormt de productie Vrouwen, Liefde, Leven. Deze door Ellen en Klaus Bertisch (dramaturg van de Nationale Opera & Ballet) gecreëerde solovoorstelling, gebaseerd op de gelijknamige liederen van Schumann, is een mystieke hommage aan de ontwikkeling van een jong meisje. Wegens succes is deze productie reeds in geheel Nederland in reprise gegaan. Nog oncoventioneler was de productie onder de naam Persona (premiére op het Grachtenfestival), waarin Ellen haar rol zwijgende acteerde. Hiermee heeft zij zich, naast zangeres, ook als actrice en sterke toneelpersoonlijkheid gevestigd. Tot slot is ook oratorium- en symfonissch repertoire, met werken van Bach (Matthäus Passon) tot Wagner (Wesendonck Lieder), Ellen niet onbekend. Daarnaast vormt zij al jaren een kamermuziek duo met pianiste Aafje van Gemert.
|
||