Uitgelicht
Zoeken
![]() Afbeelding vergroten |
Siemerink, Bastiaan |
|
|
||
Informatie aanvragen over deze persoon | ||
Vanaf zijn vroege jeugd heeft muziek een hoofdrol gespeeld in het leven van Bastiaan Siemerink. Hij begon met het bestuderen van de klassieke gitaar en dit pad leidde hem allerlei kanten op. In zijn tienerjaren pakte hij naast klassieke gitaar ook genres als rock en metal op. Hoewel hij zich in allerlei bekwaamde in de loop der jaren zou de klassieke gitaar altijd de rode rode draad blijken. Bastiaan is grotendeels autodidakt. In zijn jeugd had hij lessen, maar van het conservatorium zag hij af. Hij zocht vrijheid in de muziek, een vrijheid die in het geding zou komen als hij hier binnen een bepaald keurslijf vorm aan wilde geven. Hij besloot filosofie te studeren in Nijmegen, zich ondertussen blijven verdiepend in allerlei stijlen. In deze jaren studeerde hij voornamelijk gipsyjazz, de vingervlugge, opzwepende muziek geïnspireerd door gitaarlegende Django Reinhardt. Vandaag de dag speelt hij deze muziek met het swingende gipsyjazzkwintet Voyage sans fin. Aan zijn invloeden als rock en metal geeft hij tegenwoordig vorm in het rockende duo de force L'Homme Armé. Als soloartiest heeft Bastiaan ook met veel stijlen geëxperimenteerd. Hij nam nummers op met invloeden van jazz, samba, bossa nova en tango, vaak in een bezetting van twee gitaren en een bas. Toch kwam de klassieke gitaar weer als dominantie invloed naar voren. Kenmerkend is zijn Gitaartrio nr.2 in Am waarin de klassieke gitaar een spannende dans met een zigeunergitaar uitvoert. Uiteindelijk kwam hij toch terug op de klassieke gitaar, doorspekt met stijlen als jazz, latin, flamenco, funk en nog veel meer. Als componist weet hij al deze stijlinvloeden om te buigen naar een herkenbaar eigen geluid. In 2015 komt zijn album Antares uit, bestaande uit tien eigen composities. Onlangs maakte hij ook studio-opnames met video, die op youtube te vinden zijn (Oak & Stone, Qua Vadis en Horizon). Deze drie nummers zijn exemplarisch voor zijn veelheid aan stijlinvloeden |
||