Uitgelicht
Zoeken
![]() Afbeelding vergroten |
Kuijlenburg, Bas |
|
|
||
Informatie aanvragen over deze persoon | ||
Bas Kuijlenburg, bas-bariton, studeerde sociale wetenschappen, schoolmuziek en uiteindelijk solozang aan het Utrechts Conservatorium. Na zijn examen in 1992 vervolgde hij zijn lessen onder meer bij de Nederlandse bas Pieter van den Berg. Al snel bouwde hij een uitgebreid concertrepertoire op met Bach’s passionen en cantates, Mendelssohn’s Elias, Vaughan Williams’Five Mystical Songs’ en Orff’s Carmina Burana als enkele hoogtepunten daaruit. Ook het recente Mirror of Perfection van Richard Blackford, najaar 2010 in de Westerkerk, maakte indruk. Bas speelde in kindervoorstellingen van Buffo Operamakers en in het internationale “YO!” festival. Bij de Nederlandse Opera treedt hij regelmatig op als freelancer in het koor en in kleinere ensemble partijen, zoals in de succesvolle opera “Tea” van Tan Dun in de regie van Pierre Audi in voorstellingen in Tokio en Amsterdam. Ook verscheen hij in Die Soldaten van Berndt Alois Zimmermann en in Verdi’s Don Carlos, waar hij een van Depututati Fiammingi vertolkte. Andere operarollen waren o.a. Agamemnon in Iphigenie en Aulide (Gluck), Pietro in la Muette de Portci (Auber), Raimbaud in Le Comte Ory (Rossini) en Silvio in I Pagliacci (Leoncavallo). Ook was hij Kajaphas in de Nederlandse versie van Jesus Chris Superstar in een regie van Paul Eenens. In 2009 speelde hij Abendwind in Lotte de Beer’s hilarische versie van Offenbach’s Hauptling Abendwind waarmee zij de Ton Lutzprijs voor beginnende theatermakers in de wacht sleepte. In 2010-2011 toerde Bas met Barokopera Amsterdam in de voorstelling Purcell Gala en in Het Sluwe Vosje van Leos Janacek bij Opera Animous. In de jubileumproductie ‘Ringetje’ van het Muziektheater Amsterdam vertolkte hij de rollen Fasolt, Hunding en Gunther. (Herneming door DNO in oktober 2012). In het “Artopera Wettbewerb 2013” in Frankfurt am Main bereikte Bas een halve-finale plaats. |
||
Tenor |
Countertenor |
Bariton |
Bas-bariton |
Bas |